Vi bor på hotell av olika anledningar. Många av oss bor på hotell endast i samband med rena nöjesresor där vi kanske sparat pengar under året för att kunna resa tillsammans med familjen under sommaren och då till en plats vi alltid drömt om. Andra reser och bor på hotell som en naturlig följd av yrket de har. Många yrken kräver möten och i och med att världen idag är mer öppen och mer global så är resor runt Europa – och till övriga delar av världen – ingen omöjlighet.
Oavsett om man är en van resenär eller en person vars hotellvistelse sker någon gång per år så finns det vissa saker som förväntas av hotellet. Det ska finnas god service, det ska vara rent och fräscht, det ska finnas en skön säng, det ska serveras en bra frukost och det ska finnas en hotell-tv på rummet. En hotell-tv är tyvärr idag en allt mer bortglömd fråga för många hotell. Man håller kvar vid en gammal tjocktv, man har ett standardutbud av kanaler och man erbjuder ingenting extra. Det är något som man förlorar på i längden.
Anledningen till varför frågan är bortglömd ligger i att vi idag har andra tekniska hjälpmedel. Vem behöver en hotell-tv då det finns datorer, telefoner och surfplattor? Svaret är att det är just dessa personer som behöver en hotell-tv och att en sådan ska kunna integreras med de andra enheterna. Kort sagt: handlar det om en affärsman så vill kanske han kunna använda skärmen till sin hotell-tv som en del i sitt arbete och kunna koppla den till sin dator; genom detta kan han exempelvis medverka vid sammanträden och delta vid olika möten på hemmaplan.
För en familj så kanske det mer handlar om att koppla in exempelvis en telefon med en hotell-tv och därigenom kunna slappna av under kvällen medan man betar av en tv-serie på Netflix. Vad är det första du gör då du kommer till ett nytt hotellrum? Svaret är förmodligen att du kastar dig i sängen, lägger huvudet tillrätta på kudden och slår på din tv. Där har vi också anledningen till varför man som hotell bör se över vilka lösningar och uppdateringar som är möjliga att göra.
Dagens hotell-tv möjliggör bättre service
Det är inte enbart till gagn för kunderna att genomföra en uppdatering. Vi skulle säga att det handlar om en klassisk vinst-vinst-situation där både gäster och hotell har mycket att tjäna på nya lösningar för hotell-tv. Ta bara en sådan sak som service och erbjudanden från hotellet. Du kan via tv:n hela tiden ge information till kunderna om vilka erbjudande som finns, vilken mat som serveras, vilka öppettider som finns och du kan även låta externa parter – mot betalning – sköta sin marknadsföring.
Finns det någon föreställning i staden, vilket taxibolag finns och vad sker i övrigt som kan intressera en besökare? En besökare som – via sin hotell-tv – sedan kan beställa, boka och få den service som förväntas idag – utan en massa krångel med telefonsamtal, köer och vidarekoppling innan man fått tag i rätt person. En hotell-tv är mer än bara en TV. Det handlar om en central del av rummet och den ska också behandlas därefter.